Vytisknout Vytisknout vybrané kapitoly Předchozí kapitola Další kapitola

pevné

evakuační sedačka (Petzl, Singing Rock)

Jedná se o jednoduchý transportní prostředek, u kterého je zjevné, že pacient bude transportován vsedě, proto je určen pro evakuaci osob bez vážnějších zranění. Zachránce se zraněným se zajištují do oka nosného lana samostatně. Zachránce pomocí odsedávací smyčky a zraněný v evakuační sedačce pomocí HMS karabiny se zámkem. V případě evakuace nezraněných osob při vědomí je možné jejich samostatné spouštění, například evakuace osob z lanové dráhy. Tento prostředek ze tkané pogumované textilie trojúhelníkovitého střihu má tři resp.šest nosných bodů, pro možnost zmenšení v případě transportu dítěte. Nosné body nelze použít samostatně – musí být vždy všechny tři provlečeny karabinou.

transportní vak (Vakuform VM114)

Lehký transportní prostředek používaný v kombinaci s vakuovou matrací a určený především pro záchranu osob v obtížném terénu (spouštění a vytahování, transport po lanovém přemostění-tyrolský traverz ) a pro transport za pomoci vrtulníku (v podvěsu nebo palubním jeřábem na palubu vrtulníku). Konstrukcí je předurčen pro transport pacienta vleže. Vak se skládá z vnější a vnitřní části. Vnější část je vyrobena z oděru odolného materiálu a vnitřní část je uzpůsobena pro bezpečný transport pacienta-fixační popruhy na horní a dolní část těla pacienta. Na vnějším plášti jsou zespodu našity nosné popruhy (většinou pět popruhů) a k nim jsou navázány smyčky. Smyčky musí být správně vycentrovány tak, aby byl pacient ve volném visu ve vodorovné poloze. Smyčky jsou ukončeny spojením na každé straně (pravá a levá) ocelovým okem, které se spojí karabinou pro zavěšení na nosné lano. Používá se karabina HMS se zámkem a pro transport v závěsu pod vrtulníkem ocelová karabina se zámkem.

košová nosítka (Ferno)

Univerzální transportní prostředek. Je především určen pro transport pacienta z podzemí, horského a skalního terénu. Pro transport pacienta z vodní plochy a v zimních podmínkách je nutné tento prostředek doplnit plováky respektive tažnými rukojetěmi. Konstrukce nosítek je kombinací duralových trubek potažených plastem (polyetelen s antistatickou úpravou). Pro nesení jsou nosítka opatřeny dostatečným počtem otvorů a pro transport pacienta na nosném laně jsou opatřeny čtyřmi kruhovými otvory s mosaznými průchodkami, do kterých se připevňují výrobcem dodávané popruhy. Pro fixaci pacienta jsou v nosítkách připravené čtyři popruhy s přezkami. Nosítka jsou jednodílná (na obrázku) nebo dvoudílná (usnadnění a zrychlení jejich transportu na místo nehody). Výhodou nosítek je jejich rovná a pevná konstrukce, která bezpodmínečně nevyžaduje doplňkové použití vakuové matrace.

prostředek Sked (Vakuform RS100)

Velmi jednoduchý a přitom lehký transportní prostředek (celková hmotnost včetně příslušenství 8kg), který je určen pro transport pacienta nesením, tažením, vytahováním, spouštěním ve vertikální a horizontální poloze a v závěsu pod vrtulníkem. Sked je velmi flexibilní a vysoce odolný proti mechanickému poškození, proto je jeho použití nejlepší v kombinaci s vakuovou matrací (na obrázku). Základ tvoří plastový plát a k němu připevněné fixační popruhy. Jako příslušenství je dodáván transportní obal pro nesení prostředku samotného a pro nesení dalšího příslušenství (2kusy popruhů pro zavěšení v horizontální poloze, 6m statického lana pro zavěšení ve vertikální poloze, dva spojovací D kroužky a ocelová karabina se zámkem). Pro transport v horizontální poloze použijeme k vyvázání dva dodávané popruhy, které v koncových okách po provlečení spojíme D kroužky a ty pak ocelovou karabinou. Je také možné transportovat pacienta ve vertikální poloze (při nedostatku prostoru pro transport v horizontální poloze) Pak použijeme dodávané 6m dlouhé statické lano, u kterého v polovině uděláme pomocí osmičkového uzle nosné oko. Dvěma stejnými konci provlékáme lano od horní části na každé straně skedu a ty v dolní části spojíme pomocí protisměrného osmičkového uzle. Maximální povolené zatížení je 200kg.

prostředek UT 2000

Velmi lehký (7,30kg) univerzální transportní prostředek. Konstrukce je kombinací trubek z lehkých slitin (nosný rám), polyetylenové vaničky (usnadňující tažení na sněhu) a vypolstrovaných popruhů (slouží k fixaci pacienta). Nosítka se lze pro lepší transport na místo nehody rozložit na dva díly a popruhy primárně sloužící k fixaci pacienta využíváme k pohodlnému nesení. Pro transport pacienta v zimních podmínkách je nutné nosítka doplnit ojkami k tažení a dbát na správnou polohu nosítek (spojení obou dílů a překrytí plastových dílů) a pro ulehčení transportu z těžko přístupného terénu je možné doplnění kolečkem se čtyřmi nosnými tyčemi. Maximální povolené zatížení nosítek je 140kg a maximální povolená rychlost při použití nosítek v podvěsu vrtulníku je 80km/h. Pro tento účel jsou součástí nosítek čtyři popruhy, které se uvazují na označená místa. Spolu s prostředkem Sked asi jeden z nejlepších transportních prostředků pro použití v obtížném terénu v horách.

Horská nosítka LECCO „KONG“

„KONG“ je italskou firmou specializující se na výrobu horolezeckého a záchranářského materiálu. Nosítka LECCO od této firmy byla vyvinuta pro horskou záchranu. Jejich nespornou předností je způsob transportování. Nosidla jsou totiž opatřena dvěma páry anatomicky tvarovaných a polstrovaných rukojetí, jež se nasazují na ramena. Dva záchranáři jsou tak schopni, relativně pohodlně, transportovat postiženého po úzkém a exponovaném chodníku. Přední rukojeti mají dva možné způsoby nasazení. V přímé poloze pro normální nesení a v obrácené poloze pro extrémně příkré svahy.
Nosidla mají hmotnost 13 kg. Jsou tvořena rozkládacím hliníkovým rámem o délce 198 cm, včetně rukojetí 310 cm. Do rámu se pomocí popruhů a přezek upevňuje textilní vak, jehož spodní část je opatřena podložkou. Oboustranné zdrhovadlo umožňuje pohodlný přístup. Uvnitř vaku jsou popruhy pro upevnění pacienta, dále odstranitelná hlavová opěrka.
Pro dlouhé přesuny k postiženému lze celá nosidla velice jednoduše demontovat a vložit do batohu o rozměrech 27x45x90 cm, jež je součástí základní výbavy. Na místě pak pomocí barevného a číselného označení nosidla složíme. Výrobce dodává také celou řadu příslušenství: vakuovou matraci, závěsy nosítek pod vrtulník, lanový traverz, atp., pás pro vertikální vytažení, kolečko a ojky, pomocí nichž lze vytvořit obdobu „rakouského vozíku“.

Rakouský vozík – Tyromont

Konstrukce z tenkostěnných trubek složená západkoým a zámkovým způsobem. Na koncích jsou rukojeti s vymezením více poloh pro nastavení podle konfigurace terénu. Upevňovací popruhy zajišťují bezpečnost zraněného při transportu. Ve spodní části konstrukce je upevněno kolo s možností brzdění. Kolo usnadňuje transport v rovinatém i kopcovitém terénu. Používá se pro transport těžce zraněných v terénu, kdy nelze použít kolovou techniku a lze ho použít i ve skalním terénu nebo skalní stěně při spojení s dalším záchranným materiálem.