pevné
kanadské saně
Tradiční a zřejmě vývojově nejstarší a osvědčený svozný prostředek používaný jak na upravených sjezdových tratích, tak i ve volném terénu. Z obrázku je zjevné, že je určen pro svoz jedním zachráncem. V přední části jsou saně zdvižené pro lepší skluz a tamtéž jsou připevněné vodící ojky s popruhy. Na bocích jsou postraní lišty asi 5cm vysoké, které při transportu zabraňují pohybu pacienta do stran. K zadní části můžeme připevnit smyčku z lana minimální délky 5m pro případné přibrzďování druhým zachráncem. K brzdění je možné použít tzv.podmet, který je k saním dodáván výrobcem a záchranář není na nikoho vázán. Pacient se na kanadských saních transportuje zabalen ve svozné dece, která bývá doplněna vakuovou matrací a poté se k saním fixuje pomocí popruhů. Používají se při pátracích nebo záchranných akcích, kdy není možné použít motorové prostředky. V tomto případě se použije statické lano standardní délky a jedním koncem se provleče jednou stranou saní a druhý konec druhou stranou a na konci se spojí protisměrným osmičkovým uzlem. Na vpředu vzniklém oku se udělají další menší oka (podle počtu záchranářů) pomocí osmičkového uzle při převlečení přes tělo záchranáře nebo pomocí motýlka při fixaci k úvazku záchranáře. Takto jsou kanadské saně připravené pro tažení více zachránci.
akia člun (Tyromont)
Akia člun je svozný prostředek výhradně určený pro použití dvěma zachránci. Tento svozný prostředek je na každém konci prohnutý (od toho název člun), proto je technicky náročnější transportovat pacienta se zraněním nebo možným zraněním páteře. Proto je vhodné kombinovat svoznou deku vakuovou matrací. Na každé straně člunu je po jednom páru vodících ojek. Jelikož je akia člun výhradně určen pro použití dvěma zachránci, je nutná jejich souhra. Základním pravidlem je, že vpředu je méně zdatný lyžař – vodič. Ten je zodpovědný za volbu trasy, rychlost a techniku svozu – způsob svozu. Dalším pravidlem je, že pohyb, který dělá vodič kopíruje záchranář vzadu. Proto vodič nesmí dělat krátké oblouky, rychlé změny postavení lyží při sesouvání nebo jiný neočekávaný nebo rychlejší pohyb, neboť záchranář vzadu nemusí stačit včas zareagovat. Pak by došlo ke vzájemnému protipohybu a byl by ohrožen pacient. Při dodržení těchto základních pravidel nehrozí žádné nebezpečí a transport pacienta ve dvou zachráncích je bezpečnější než v jednom. K akia člunu je dodáván jednoduchý a lehký podvozek, na který je možné rychle a snadno tyto fixovat, připojit za skútr a takto svážet zraněné.
saně Fjellpulken
Od loňské zimy nový svozný prostředek norského výrobce. Stejně jako Akia člun je určen pro svoz dvěma záchranáři. Základní rozdíly od akia člunu jsou dva : kompletní zakrytí pacienta a “plovoucí” ojky (tzn., že jsou v příčné ose saní pohyblivě uložené a není tudíž možné saně jimi nadzdvihnout). Základ je tvořen vaničkou-člunem z lehké hliníkové slitiny, na které je přinýtovaná laminátová nástavba a na ní je pomocí zdrhovadla připevněn překryt z materiálu Cordura se slídovým okénkem. Podlaha je polstrovaná a po celé délce je pět fixních popruhů zajištující bezpečný převoz pacienta. Pacient je svážen ve svozné dece, která je kombinovaná vakuovou matrací. Technika svozu pacienta se v zásadě neliší od techniky svozu akia člunem. Pouze brzdění je u saní Fjellpulken usnadněno brzdnými hroty na zadních ojkách.