Průběh záchranné akce
Při ohlášení nehody je nutné získat co největší počet informací. Je potřebné pomocí zpětného dotazu prověřit pravdivost informací i totožnost osoby, která nehodu nahlásila, a zajistit spojení se svědky pro možnost získání doplňujících informací. Musí se zjistit základní údaje: místo, kontakt (telefon) jméno a počet zraněných (pohřešovaných), pohlaví, věk, druh zranění, zdravotní indispozice (např. diabetik, kardiak apod.) nebo stav, v jakém se dotyčný momentálně nachází, popřípadě, jak a čím je vybaven.
Postup přípravy:
- zpracování údajů o nehodě
- rozhodnutí o rozsahu akce
- podání informací na Ústředí HS (profesionálnímu pracovníkovi,náčelníkovi)
- vyhlášení akce podle poplachového plánu
- určení místa a hodiny srazu
- vydání pokynů ohledně výzbroje a výstroje podle charakteru záchranné akce
- podle potřeby informovat policii, IZS, RZP, nemocnice.
Sraz zachránců:
- kontrola osobní výstroje a výzbroje
- podrobné seznámení s údaji a charakterem záchranné akce
- rozdělení funkcí a úkolů (vedoucí družstev)
- vybavení záchranným materiálem
- vytvoření seznamu účastníků akce
- určení postupových cest, dopravy
- určení radiospojení
- přidělení speciálního vybavení (osvětlovací technika, signalizační prostředky).
Postup v terénu:
- určit pořadí družstev
- rozhodnout o rychlosti postupu
- zatížení zachránců, střídání, odpočinek.
Postup na místě nehody:
- disciplinovaný příchod
- zajištění místa nehody (postiženého)
- okamžitá první pomoc, lékař
- dle podmínek vyproštění zraněného
- dle potřeby zajištění policie (v případě smrti)
- soupis věcí postiženého
- dokumentace nehody (nákres, foto)
- zvolení postupu při transportu
- kontrola při odchodu z místa nehody
- vedoucí akce řídí postup a sleduje stav záchranářů.
Transport:
- určení transportního prostředku, sestavy družstev a trasy transportu
- určení způsobu střídání členů transportního družstva (pro únavu)
- kontrola zdravotního stavu zraněného
- kontrola zdravotního stavu a stavu výstroje a výzbroje zachránců
- předání postiženého s informací o jeho stavu zdravotnímu personálu nebo jiné kompetentní osobě
Ukončení záchranné akce:
- zhotovení základní dokumentace zásahový lístek zdravotního stavu zraněného (časové údaje, podané léky, resuscitace, stavy vědomí, masivní krvácení, škrtidla apod.)
- předání věci postiženého (rodině, policii)
- kontrola, ošetření a uložení záchranného materiálu
- kontrola stavu zachránců a jejich výstroje a výzbroje
- krátké zhodnocení akce, poděkování, občerstvení
- doplnění kompletní dokumentace a vypsání protokolu o záchranné akci (hledačka, lavinová akce )
- případné hlášení policii .
Protokol
Musí obsahovat chronologický záznam všech událostí při záchranné akci:
- jmenný seznam všech účastníků akce
- seznam použitého nebo poškozeného materiálu
- zdravotní dokumentaci zraněného
- jiné zúčastněné organizace (mimo HS)
- případně přiložení fotodokumentace
Protokol i zásahový lístek musí být veden s vědomím, že se může stát podkladem pro vyšetřování policie a následné soudní jednání, případně pro posudky pojišťovnám a podkladem pro vymáhání finanční náhrady.