Vytisknout Vytisknout vybrané kapitoly Předchozí kapitola Další kapitola

motorové

sněžný skútr

Horská služba ČR používá pracovní sněžné skútry kanadské značky Bombardier model Alpine III., Alpine IV. nebo Lynx. Pracovním skútrem se rozumí stroj s dobrou průchodností, kterou zajištuje hnací pás o šířce 60cm poháněný vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcem o objemu 497ccm resp. 553ccm a s dobrou stabilitou, kterou zajištuje široký rozchod řídících lyží (možnost rozšíření ze standardního rozchodu 90cm na 115cm). Dalšími parametry jsou dostatečně velký úložný prostor a možnost tažení těžkých přívěsů. V současné době se většina svozů zraněných provádí právě pomocí sněžných skútrů, za kterým je na speciálním podvozku tažen Akia člun. Výhodou je rychlý přesun ke zraněnému především do odlehlejších míst (například ošetřování zraněných lyžařů běžců) a pohodlnější transport pacienta na místo setkání se sanitou RZS nebo s vrtulníkem LZS. Naopak nevýhodou je jeho poměrně velká hmotnost - 275kg (hluboký sníh - jeho “zahrabání”, tvrdý nebo firnový sníh - náročnější brzdění na svahu). Doplňkovou výbavou skútru je přídavná brzda, která je umístěna za hnacím pasem a pomáhá bezpečně zabrzdit skútr hlavně na zledovatělém povrchu.

sněhová rolba

V současné době je Horskou službou používána jediná sněhová rolba a ta je dislokovaná v Krkonoších. Jedná se o rolbu německého výrobce Kassbohrer model Pisten Bully 100, kterou pohání vznětový přeplňovaný čtyřválec Mercedes -Benz. Přenos výkonu na hnací pasy není mechanický, ale hydrostatický prostřednictvím regulačních čerpadel a konstantních motorů Hydromatik. Vedlejší hydrostatický pohon (pracovní hydraulika) pohání vpředu 12-ti polohovou radlici a vzadu frézu. Šířka vozidla je 3,1m, přičemž šíře pásu je 1,3m. Kabina řidiče je dvojmístná a na ložné plošině je umístěna kabina pro přepravu záchranářů nebo zraněných. Využívá se pro urychlení přepravy záchranného nebo pátracího týmu na místo nehody nebo pátrání. Dále je využíván ke komfortnější přepravě zraněného v uzavřené vyhřívané kabině. Jeho hlavní výhodou je hlavně prostorná a vyhřívaná kabina a velmi dobrá průchodnost zasněženým terénem. Stroje s touto záchranářskou úpravou se používají v mnoha alpských střediscích.